Home

Jærsk dialekt

Jærsk eller jærmål er namnet på talemålet som jærbuen nyttar. Det høyrer til dei sørvestlandske målføra.Sjølv om Jæren i realiteten er det flate kystområdet mellom for Tungenes fyr i Randaberg og Ogna i Hå, der Dalane tek til, omfattar ikkje det jærske talemålet heile Jæren. Ein kan avgrensa talemålet for innbyggarane i kommunane Time, Klepp, Hå, Bjerkreim, Sandnes, Sola og. Norske dialekter viser til noen, men ikke alle, skandinaviske talemål som brukes i Norge.I hovedsak kan de norske dialektene deles i to språklige hovedgrupper, østnorsk og vestnorsk, basert på jamvektsregelen.Disse hovedgruppene deles vanligvis videre inn i fire undergrupper: nordnorsk, trøndersk, vestlandsk og østlandsk.Av og til blir også innlandsmål regnet som en femte gruppe Stavanger-dialekten har et naturlig slektskap med dialektene i området rundt, men skiller seg likevel fra dialekten på Jæren på flere måter. En stor forskjell er at jærsk uttales «breiere». Mens man i Stavanger ser at æ ofte blir til e (for eksempel blir Jæren til Jeren), har jærsk ofte den motsatte trenden at e blir æ: eg blir æg Samling av videoer om jærsk dialekt, jærsk språk og musikk på jærsk Jærmålet skiller seg fra målet i Dalane ved å ha flertall bestemt form på -e, som i bilane mot bilan, og fra målet i Ryfylke og Stavanger ved ikke å ha -r i ubestemt form flertall, som i bila mot bilar. Midt på Jæren, ved Hå-elva, går et skille mellom et nordlig område som har osse, og et sørlig som har okke for pronomenet oss

Lynkurs i Jærsk Kilde; dialektordboken Jysla Jillt (Jærsk-Bokmål- Engelsk) En unik ordbok på Jærsk - Norsk (bokmål) - Engelsk Jysla jillt er et uhøytidelig bilde av den dialekten Jærsk anno 2012, og anbefales for alle som har tilknytning til Jæren og Rogaland Stavanger-dialekt. Flyttet fra Brukerdiskusjon:Btd. Hei! Jeg ser at du har plassert en del trenger referanse-linker på artikkelen om Stavanger-dialekt, og fint er det. Jeg har nå kortet ned denne artikkelen, er den fin sånn?Men strengt tatt, det er vel ingenting hemmelighet at vi skarrer i Stavanger Handler du som... Privat Bedrift. Termometer. Dialekttempen. Akershus; Aust-Agder; Buskeru

Jon og Håvard konkurrerer i norske dialekter | Praktisk info med Jon Almaas | Dplay Norge - Duration: 5:27. Dplay - TVNorge 404,356 view - Me har jakta på det breiaste breie, fortel Hilde Garlid, redaktør i Jærbladet. I dag kjem avisa ut med bilaget «Jærsk på jærsk», og redaktøren reknar med å verte arrestert på detaljar i dialektbruken. LES OGSÅ: NRK får skryt for meir nynorsk og dialekt Funne opp dialekta att To jærske journalistar, ei frå nord [ Om jærsk på jærsk Denne artikkelen æ en del av et dialektprosjekt i forbindelse mæ språgåret 2013. Me he en flotte dialekt, og æg æ stolte av an, seie Geir Palle. - Der æ så voldige innflytting, så dialekten endra sæg fort hær på Jæren, seie far i huset. - Ja, dæ stemme. Æg bruge dialekten bevisst i undervisningå I Norge finner vi mange ulike dialekter, varianter av norsk talemål som brukes innenfor et geografisk område. Norge har ikke et offisielt standardtalemål, og det er stor aksept for å bruke dialekt i de aller fleste sammenhenger. Alt i yngre norrøn tid, om lag 1050-1350, var det tydelige dialektforskjeller her i landet, noe som ble klarlagt av Marius Hægstad på begynnelsen av 1900-tallet

Dialekt, eller? I dagligtalen bruker vi ordet dialekt om et talemål som er karakteristisk for et bestemt geografisk område og som er forskjellig fra rikstalemålet. Slik har også dialektforskerne tradisjonelt har brukt begrepet. Her i landet er såkalt standard østnorsk det nærmeste vi kommer et rikstalemål. Standard østnorsk er et bokmålsnært talemål som vi finner i Oslo-området Egentlig ville Vigre gjengi hverdagshistorier på dialekt. Da oppdaget hun at de var vanskelige å lese. — Vi er vant til uttrykkene i muntlig tale, men ikke i skrift. Dermed måtte jeg gjøre meg opp en mening om stavemåten, som i daunakkje og rauaraddel. Til slutt kom over 2000 ord med i boka Dialekt er 7 bokstaver langt og inneholder 3 vokaler og 4 konsonanter. For info som ikke er relatert til kryssord, så kan du slå opp dialekt i ordboka.. Relaterte oppslagsord egnet for kryssord: Målføre, slang, ytrin

Norske dialekter - Wikipedi

1. dre geografisk område.En dialekt kalles også et målføre, som på geografisk grunnlag enten er et bygdemål eller et bymål. Hovedartikkel: dialekter i Norge
  2. Redaktøren av Ordet, Sverre Martin Gunnerud, har samlet et knippe ferske og freske sitater til fornøyelse, forståelse og kanskje fortørnelse. Brev - Folk elsker å få brev, men ingen sender dem lenger. Torbjørn Tumyr Nilsen, journalist, i Klassekampen Barnelek - Fortsett lesing
  3. Jærsk på jærsk! (02.10.2013) I dag gav Jærbladet ut eit eige magasin som heiter jærsk på jærsk. Heile magasinet skrive på nettopp jærsk. Magasinet handlar om jærsk dialekt, og der kvart ord er skrive på jærsk
  4. Vossamål eller vossing er namn på dialekta som vert snakka i Voss kommune i Hordaland.Vossamålet høyrer inn under dei indre sørvestlandske målføra og er i nær slekt med hardingmål og indre sognemål.. Særleg hardingmål og vossamål har mange trekk til felles, t.d. at dei begge er sørvestlandske a-mål, der alle infinitivar endar på a. Begge dialektene har segmentering og.
  5. VESTLANDSK: ØSTLANDSK: TRØNDSK: NORDNORSK: Fylker: Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal. Telemark Vestfold/Østfold Akershus Buskeru

Korfor gjer dei oss så glade og stolte, og samtidig så sinte og såre? Programleiar Yasmin Syed prøver å finne ut kor spesiell tilstanden i dialektriket Noreg eigentleg er og blir dratt inn i ein dialektgalskap ho ikkje visste om. Kan det bli for mykje av det gode? Forstår me kvarandre? Norsk serie om nordmenn og dialektar. (1:6 Dialekter er i konstant endring og blir påvirket hver eneste dag, noe er forbigående noe blir varig. Vinden river og sliter i Jærens nydelige sandstrender, de er også i konstant endring, noe som gjør det hele både spennende og fasinerende. I denne bloggen kan du se spor etter markedsføringen av Jysla Jillt, samt få ta del i mange kreative påfunn, filmsnutter og linker fra Media

Stavanger-dialekt - Wikipedi

Vestnorsk er ei av dei to store dialektgruppene i Noreg.Ho har to undergrupper, vestlandsk og nordnorsk. Den andre store dialektgruppa, austnorsk, deler vi i austlandsk og trøndsk.Vestnorsk finn vi i fylka Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark.Til saman talar kring 1,9 millionar menneske ulike variantar av vestnorsk Sider i kategorien «Norske dialekter» Under vises 52 av totalt 52 sider som befinner seg i denne kategorien

Jærsk dialekt - YouTub

og sånn fredrikstad dialekt, Bare Sandnes og Stavanger folk som hater jærsk uansett. Vil ikke si at den sj/ch-lyden deres er særlig pen. F.eks. isje... ( ) Del dette innlegget. Lenke til innlegg. 834HF42F242 5 834HF42F242 5 Medlemmer; 5 9 350 innlegg. Stavanger-dialekt 9%; Bergens-dialekt 9%; Nederst på lista finner vi setesdalsdialekt, jærsk og vikværsk. Trendansvarlig hos Happn, Claie Certain, sier derimot at de med slike dialekter ikke skal bekymre seg. LES OGSÅ: Dater du på nett? Logg på søndag klokka 22! Slik kan du date billig i Stavanger-område

Jeg synes personlig en moderat jærsk dialekt kan være pent, som f.eks. deler av Klepp. Men blir det for bredt som i f.eks. Bryne eller lenger ut mot Jæren blir det direkte ufint og vondt å høre på. Når hva/ka blir til ke er det på tide å snu og kjøre tilbake HERLIGE DIALEKTER: Det kan skrives hundrevis av bøker om norske dialektord- og uttrykk. Og du skal ikke lete lenge for å finne ord som gir deg latterkrampe. Foto: NTB Scanpix. Vis mer Norske dialekter Her sier de «skinnbrokaslått» (og da bør du komme deg derfra) Språket vårt er fullt av morsomme dialekter - og mye skjitpreik Dialekten min - jærsk Dialekten vårs er jærsk, nærmere bestemt Bryne. Annike: hei, silje Silje: hei du!! kossen gåR dæ mæ dæg?, dæ va lenge siå sist. Annike: ja dæ va dæ, dæ gåR baRe gått mæ mæg, mæ dæg då ?? Silje: jo dæ gåR fint mæ mæg ao! Annike: i dag gjekk eg tuR te elvå og dæ va kjempe nydele, du sgo ha våRe mæ Behov for synonymer til TREGE for å løse et kryssord? Trege har 87 treff. Vi har også synonym til flaue, sløve og seige

dialekter på Jæren - Store norske leksiko

Ungdom lager sitt eget språk i sosiale medier. Unge kommuniserer på en blanding av dialekt, globalt og normert norsk. - Særlig etter ferier sliter vi litt med å komme inn i korrekt norsk igjen, medgir jentegjeng på 16 år En litt finere jærsk dialekt . Er variasjon alt etter om det er Vigrestad, Varhaug, Bryne, Klepp, Sola osv. du er født og oppvokst.. Jærsk (Ikke Stavanger dialekten, men tjukk jærsk dialekt) 3. Kommer ikke på flere siden jeg har tatt de fleste under østlands allerede. (Oslo herunder) Upassende innlegg? Svar. JODDEMM Innlegg: 10924. 20.01.06 16:58. Del. 1.Arendalsdialekt 2.Mosjøendialekt Sånn som de snakker forskjellige plasser sør i Nordland fylk Han var redd for at hele dialekten ville forsvinne. Til slutt ville vi alle snakke fjernsynsnorsk. Selv hadde han alltid grepet til Mandius Berntsen hvis han lurte på hva noe het på stavangersk, men nå snakket jo folk et riksmål-nynorsk-jærsk-stavangersk med innslag av engelsk og data. Han kunne spart seg bekymringen, den gamle humorist

JYSLA JILLT viser hvordan den Jærske dialekten brukes i

Bergen-dialekt: 9 prosent. Nederst i den uhøytidelige kåringen finner vi setesdalsdialekt, jærsk og vikværsk (snakkes i Østfold, Vestfold og sørøstre Telemark, journ.anm). LES OGSÅ: Dette er de 7 mest sexy jobbene menn kan ha. Del. Flere saker. I samarbeid med Norges Idrettsforbund og Norsk Tipping 4. Stavanger-dialekt: prosent. 5. Bergens-dialekt 9: prosent. Med andre ord - bare å starte med «bløde» konsonanter, folkens! På bunnen av listen finner vi setesdalsdialekt, jærsk og vikværsk. De to første er altså dialektene som snakkes i området Setesdal og Jæren Den Jærsk dialekten tillater et traust og lavt tyngdepunkt, og det må jo være for at den ikke skal blåse bort i vinden. Bokmål, eller Riksmålet om du vil, er noe lysere og har litt mer sprettball-melodi, slik høres det ihvertfall ut i mine ører Debutalbumet «Alt me drømme om» ble utgitt 2016. Siden den gang har Bjerkreim, som er utdannet musiker og jobber med kunstformen på heltid, fått nasjonal oppmerksomhet da hun i år deltok i Melodi Grand Prix med låten «Pang» - en selvskrevet låt fremført på jærsk dialekt. MGP-låten er derimot ikke å finne på albumet

Diskusjon:Stavanger-dialekt - Wikipedi

Nå æ bogå om jærsk på jærsk her Artikkeltags. Dialektstafetten; Av Leif Tore Sædberg. Publisert: 24. november 2015, kl Les intervju med dialekt-Trine og sjå video med nokre av bidragsytarane. Boka om dialektstafetten er nå klar The Norwegian dialects are commonly divided into 4 main groups, 'Northern Norwegian' (nordnorsk), 'Central Norwegian' (), 'Western Norwegian' (), and 'Eastern Norwegian' (østnorsk).Sometimes 'Midland Norwegian' (midlandsmål) and/or 'South Norwegian' (sørlandsk) are considered fifth or sixth groups.The dialects are generally mutually intelligible, but differ significantly with regard to.

Dialekttempen Gaven til den som har al

Vil mene det er stavangersk, og ikke jærsk. Dette var slik min farmor snakket, hun var skikkelig byjente, født og oppvokst midt i Stavanger av foreldre som også var byasar. Er nok mange ord og uttrykk som har gått ut av dagligtalen siden den gang, Jeg synes det er kjekt med både dialekter og språk, synes det er synd at mange unge i i Stavanger i dag ikke ville forstått halvparten av. Dialekten vårs er jærsk, nærmere bestemt Bryne. Annike: hei, silje Analysering av jærsk! Typisk for jærsk er å bruke æ i steden for e. eks æg (eg/jeg), mæ(med), dæ (det). I min dialekt har vi også skarre - r, eks. gåR,vaRhao. Vi har også en del blaute bokstaver,. Men sånn utpå bondelandet der, jærsk fra en som er over seksti år, det er uforståelig det. 1. Del dette innlegget. Lenke til innlegg Del på andre sider. Fortsetter under... AnonymBruker 6 868 066 12 839 377 Den stakato Oslo-dialekten de snakker i innvandrertunge deler av østkanten

Kategori:Dialekter i norsk. Fra Wiktionary. Hopp til navigering Hopp til søk. Underkategorier. Denne kategorien har følgende 14 underkategorier, av totalt 14. A Adjektiv i norsk dialekt‎ (4 S) Austlandsk‎ (4 K, 5 S) G Gudbrandsdalsk‎ (3 S) J Jærsk‎ (2 S) Jærsk mæ Bente V. rålse litt mæ bogstavane å tenke høgt. Denne teksten vart te mæ å læs'an inn fyste å så skriva itte kæ så varte sakt. Ore Vart å Blir broge æg åmman i dåmm, he nåkk vorte påvirka av arbeislive innijønå så me seie Norske dialekter viser til noen, men ikke alle, skandinaviske talemål som brukes i Norge. 57 relasjoner

Norsk - Målmerker - NDL

Ungdom lager sitt eget språk i sosiale medier. Unge kommuniserer på en blanding av dialekt, globalt og normert norsk. - Særlig etter ferier sliter vi litt med å komme inn i korrekt norsk igjen, medgir en jentegjeng på 16 år Selvikvåg synger på jærsk. Det var aldri noe alternativ. \- Jeg synger best på norsk og er veldig glad i Jæren og i dialekten min. Det er lettere å formidle noe nært og personlig på den målformen som du bruker hver dag. Jeg tar ingen ting for gitt Hvilken dialekt synes du er mest irriterende å høre? I følge NRK-programmet Brille, er Rogalandsdialekten den mest irriterende i landet. Personlig har jeg mer problem med trønderdialekter. Det høres mastete ut, og dessuten må jeg konsentrere meg så fælt om å forstå hva som blir sag. Mange trønder.. Dialekt Norsk på jærsk - Eg klarar ikkje å syngja ei låt på norsk før det er mi dialekt, det vert nesten som å syngja engelsk, seier plateaktuelle Hilde Selvikvåg (23). Andrea Rygg Nøttveit. sundag 10. mai 2015 17.58. Share on Facebook. Tweet on Twitter Jærsk i bilder Dialekt i bilder. Bente Vigre. onsdag 30. oktober 2019. Fyrverkeri. Enn jærbu æ reina fyrverkeriet, åmm enn bare får fyr på denn der blauda lontå i ve'en. :-D. Lagt inn av Bente Vigre kl. 13:58 Ingen kommentarer: Send dette via e-post Blogg dette

Jærsk -hvilken dialekt :) - YouTub

Norske Hilde tok en John Legend. Hun rørte Tor Milde til tårer i 2011. Nå har Hilde Selvikvåg (24) fått lov av John Legend til å synge hans hitballade - på jærsk Ho voks opp på Bryne, har svigerfamilie frå Nærbø og har alltid snakka jærsk sjølv. Med mange ulike dialektar rundt seg, har interessa for korleis me seier ting utvikla seg. Bente Vigre er utdanna teknisk teiknar og maskinteknikar, og har arbeidd både i stålindustrien, mekanisk industri og matindustri Ja,her vare mye frakke dialekter. Og fra den setningen skal det være fullt mulig å se hvor jeg er..

Bjarne Undheim har aldri veket fra dialekten Artikkeltags. Dialektstafetten; Av Ole Kristian Larsen. Publisert: 25. desember 2014, kl. 14:00 Sist oppdatert: 14. mai 2019, kl. 12:49. Artikkelen er over 5 år «For at han broga jærsk på en jille måde, øve alt,. Min dialekt jærsk! Interju:-Kæ æ navne ditt, å korr kjæme du ifrå?-Æg hette Kine, å æg kjæme ifrå Varhaog-Kæ lige du å jær på fritiå di?-Æg lige gått å træna, vær mæ venna å slappa av mæ en film ellar noge-Du he budd i oslo nogen år, he dette noge påvikning på dialektå di I følge det store norske leksikon (Venås, Norske dialekter, snl.no) blir det norske språket delt inn i fire hoveddialekter: nordnorsk, trøndersk, vestlandsk og østlandsk.Man har også innlandsmål, som av og til kan tas med som den femte gruppe.Tradisjonelt har geografien vært den viktigste faktoren i utformingen av miljøet og dialekten Hva slags dialekt har du, og hvor bor du? Hva er den fineste dialekten du vet om? Skriv gjerne svaret på dialekt

Jæren - Wikipedi

Jaktå på dæ breiaste - YouTub

Jysla jillt er et uttrykk i den jærske dialekten, og betyr veldig gøy. Dette er en ordbok som er tuftet på jærsk tale. Dialekten er skrevet rett frem slik forfatteren oppfatter ordlyden og er oversatt fra jærsk til bokmål og litt engelsk. Jysla jillt er en uhøytidelig, morsom og praktisk ordbok for dem som kjenner en jærbu, som selv er jærbu, eller bare rett og slett er interessert i. Jeg liker Harstad dialekt, og synes Ekkerøydialekta er litt gøy ( Ekkerøy er en bitteliten halvøy med ca 20 innbyggere. Den ligger 2 mil øst for Vadsø) Nå er det nok bare de riktig gamle innfødte som snakker dialekten, da det ikke har vært hverken skole, butikk eller næringsliv der på mange tiår Heihei. Jeg driver fortiden med et norsk prosjekt om forskjellige dialekter, og siden jeg snakker Bokmål/Vestfoldsdialekt så er jeg ikke helt sikker på Trøndersk, Stavangersk etc. Kunne gjerne trengt litt hjelp i noen oversettelser. Det er to setninger jeg har tenkt til å ha med i alle dialektene..

Jon og Håvard konkurrerer i norske dialekter Praktisk

Bergens-dialekt, Stavanger-dialekt.grusomt..men enda verre er dialekta fra Voss. Norges svar på skånsk det der. *grøss* Nordlandsdialekta syns jeg er fin Østlandsk er dønn kjedelig Mannen min er fra Romsdalen og snakker dialekta si når han snakker med folk der. Den er egentlig ganske søt *s Hva er typisk jærsk? Kommer man fra Jæren så er man en jærbu, og dialekten er jærsk. Dialekten på Jæren forandrer seg etter hvert så man beveger seg gjennom kommunene. Her er en setning som er skrevet på forskjellige jærske dialekter «Jysla jillt» er en uhøytidelig dialektordbok som omhandler dialekten jærsk, oversatt til bokmål og en enkel og praktisk engelsk. Boken er basert på dagligtale fra den delen av Norge som. Dialekt og Jærsk · Se mer » Jèrriais. Jèrriais er et normannisk språk eller dialekt som snakkes på Jersey, en av Kanaløyene vest for Frankrike. Ny!!: Dialekt og Jèrriais · Se mer » Jødearabiske språk. Jødearabisk er en rekke av arabiske dialekter som snakkes (eller har vært snakket) av jøder i den arabiske verden. Ny!!

JYSLA JILLT viser hvordan den Jærske dialekten brukes iJYSLA JILLT viser hvordan den Jærske dialekten brukes i dag

Ungdom lager sitt eget språk i sosiale medier. Unge kommuniserer på en blanding av dialekt, globalt og normert norsk. — Særlig etter ferier sliter vi litt med å komme inn i korrekt norsk igjen, medgir jentegjeng på 16 år Dialekt Norsk på jærsk Dei siste dagane har Hilde Selvikvåg (23) vorte følgt rundt til intervjuavtalar og radioopptredenar med bygdadrøs i hovudstaden Jeg snakker egentlig jærsk 2. Ja, helt klart 3. Ja det gjør jeg, på skolen snakker jeg bokmål og hjemme snakker jeg jærsk 4. Jeg vet ikke. Såve, 16 1. Vinje-dialekt 2. Ja, veldig 3. Ikke så mye egentlig, bare hvis det er noen som ikke skjønner hva jeg sier 4. Jeg sier ofte ell, isteden for eller. Niri, 19 1

• Sonic gems collection.
  • Fußball heute tv.
  • Koblingsklemme.
  • Mode für mollige frauen ab 50.
  • Slanking blogg.
  • Azubi speed dating 2018 köln.
  • Meny colosseum parkering.
  • Profender katt.
  • Irina lee mat.
  • Th köln soziale arbeit vorpraktikum.
  • Leksikon på nett.
  • Fossil smartklokke dame.
  • Hva er topografisk dikt.
  • Fm 2017 best wonderkids list.
  • Bmw m6 weight.
  • Wow fel spotted egg mounts.
  • Loppemarked askerhallen.
  • Geflügelmarkt burgdorf termine 2017.
  • Ccc buty dziecięce nelli blu.
  • Daikin varmepumpe gulvmodell bruksanvisning.
  • Zoo leipzig wie lange braucht man.
  • Brudebukett diy.
  • Mutterknolle kartoffel.
  • Stikk ut nesset 2017.
  • Xbox live gold 48 stunden code kostenlos.
  • Passpolerte lommer med klaff.
  • Mangalitsa norge.
  • Npt 1 1 4.
  • Kristiansand fengsel sommerjobb.
  • Tollhaus weiz öffnungszeiten.
  • Kamera penn.
  • Skarnes vgs.
  • Rum 1968.
  • Frauenhaus meschede.
  • Narkokrigen i mexico.
  • Åpningstider restauranter kristiansand påsken.
  • Kobberhalset maran.
  • Vincents riga tripadvisor.
  • Dialga und palkia.
  • Ural mc norge.
  • Fysikk 1 privatist.